Jan 26, 2011

Blogwalking Bookmarks!!!

Adakah anda binggung dengan rutin harian anda iaitu blogwalking yang sedikit sebanyak menyumbang kepada traffic harian anda ? jangan takut, jangan malu, baca trick ini dan aplikasikan nya, tapi itu terpulang dengan anda. sekali-sekala tu singgahla lama sikit kat blog orang dan baca la apa yang ada kat situ, membaca dapat mengaktifkan otak anda untuk berfikir tentang perkara yang positif, betul x? jangan fikir tentang benda yang boleh membuatkan anda sedih atau membawa kepada stress, bak kata orang(saya tak kenal) "jangan kamu berkurung di sana, mari bergaul, baru tahu apa itu erti kehidupan" .


Apa yang perlu ada ? 

Mesti memiliki Google Chrome, Firefox pun dapat kot tapi saya xguna firefox sebab banyak add-ons. So, a bit laggy la .. and then, blog-blog yang ada sekarang keluar dengan pelbagai rupa, dan semua guna java, adobe flash, ini menyebabkan system komputer jadi lembab lebih2 lagi kalau buka banyak browser.

Kalau dah ada chrome .. Ikut step di bawah :

1. Dah ade google chrome kan ? bagus ..  mula-mula kene tick alway show bookmarks bar, "pergi ke Spanar>Tools>Always Show Bookmarks Bar.. lepas tuh pergi ke spanar, seperti yang ditunjukan pada gambar "RAJAH 1" dan klik pada "Bookmark Manager" .. lepas tu keluar la browser bookmark manager. 

RAJAH 1

2. Lepas tu "Right Click" kat ruangan Bookmark Manager dan "Add Folder" seperti yang di tunjukkan pada gambar rajah 2. Lepas Tu namakan la Folder tu dengan nama yang anda suka.. saya letak Blogs1,Blogs2,...etc.. tapi saya rasa, lagi pendek lagi bagus .... 


Rajah 2

3. selepas menamakan folder tadi, click pada folder tu lepas tuh add lagi folder kat situ ... macam saya, saya letak 20 folder dalam tuh macam kat rajah 3 ...dalam folder yang ini lah kita letak link2 blog yang kita nak lawat setiap hari dan saya letak 10 links tapi saya rasa letak 5lebih ok... 


RAJAH 3
4.Selepas itu selesai kan tentang folder2 ni, sekarang , kita cuma perlu nak add bookmark, macam mana nak add bookmark ? tengok rajah 4 dan rajah 5. pada rajah 5, kita boleh spesifikan dimana kita nak letak link yang kita nak add tuh ... letak link kat dalam folder yg ada 20folder tu taw! ..contoh cnya B1,B2 .. kalau dalam bahasa komputer Blogs1>B1>"Links" ..
RAJAH 4

RAJAH 5
5. lepas selesai la bookmarks2 anda yang begitu banyak sekali seperti dalam gambar RAJAH 6... ahahaha 
RAJAH 6

6. kalau nak buka link2 tu, click kat Blog1 untuk hover down, lepas tuh right click kat folder B1 atau B2, pastu, open all bookmark in new windows ... senang kan ? :)

P.S , AKU cuma nak share apa yang aku tahu kat para-para blogger :)

No comments: