Mar 23, 2011

Biarkan saja

"Tuan, boleh aku ikut engkau? aku cuma ingin mengisi jawapan persoalan-persoalanku sendiri"


Mungkin aku tiada bukti untuk ditunjukkan seperti lukisan yang rumit, tapi
Aku cuma ada satu akal yang memandu kehidupan aku yang buat aku tak duduk diam,
Mungkin aku juga boleh diibaratkan dengan pejalan kaki yang berjalan tanpa destinasi yang pasti,
dan bila sesuatu datang menghampiriku, kadang-kadang aku terpegun,
Mungkin juga aku punya sifat intelektual yang tinggi,
Ada nya kerja, aku akan kerjakan untuk belajar
Ada nya cita-cita, aku akan bayangkan,
Ada nya sesuatu, aku mungkin mengagak,
mungkin anggapan aku tidak betul tapi aku pasti terus mengagak,
dan bila ada orang menyoal, aku akan menjawab dengan perasaan ingin tahu,
Cuma aku belum dapat mengagak idea yang akan datang, mungkin sebab itulah aku perlu disoal dan menjawab,
Mungkin peluang yang aku perlukan sekarang,
dan sungguh payah aku hendak memilih,

*picisan karya lirik seangkatan dengan "baca satu satu", cara menyanyi seperti membaca tapi dengan intonasi yang lahir dari perasaan dan penggunaan pernafasan..


dulu ketika aku darjah satu, aku suka bila cikgu ajar aku mengeja contoh, b u bu, k u ku, buku .... 
sama seperti apa yang aku katakan diatas, mungkin ia lebih seronok jika kita tak perlu mengejar, bak kata pepatah "biar lambat, asalkan selamat"... dan aku nak buat pepatah juga "baca pelan-pelan, jangan sampai tertinggal maksudnya"


aku pelik kenapa orang gelar Serge Gainsbourg sebagai Heavy Breathing, aku juga sudah dapat mengungkap disebalik kata-kata Serge Gainsbourg tentang Ugliness, mungkin disebabkan gelaran ini 

No comments: