Mar 18, 2011

Kesinambungan 1 dalam 100000


"lama sudah aku tidak bermain dengan nombor, dulu kala aku terbalikkan nombor untuk mendapatkan cara yang dipinta"

Mungkin ada yang tertanya-tanya kenapa tajuk berbunyi seperti "1 dalam 100000".
Sebenarnya ia ada maksud tersirat yang disiratkan oleh pensiltekan ku, yang lainnya juga aku dengar .

1 bermaksud seorang yang kian maju, 00000 bermaksud pengikut yang ingin seperti 1, mungkin juga 00000 boleh disifatkan sebagai seorang yang ingin tahu .

Boleh dikaitkan dengan satu kisah "Kisah seorang pengkaji mesin yang berjaya, pasti ada orang yang ingin menjadi sepertinya bukan, terwujudlah banyak versi yang kian mesra"

"Satu memberi lima warna, bukan lima tapi seribu banyak kisah" bermaksud kejayaan 1 tersebar dengan meninggalkan jejak yang pasti menjadi kisah di sebalik suatu perkara .

Perkataan pahlawan bermaksudkan orang yang membuat senjata ....

"Semua tak sama, yang terbaik lawannya yang paling menakutkan" ada kaitan dengan perkataan Pahlawan yang bermaksud senjata yang paling agung pasti hebat, tapi ia sungguh menakutkan. mungkin ada kaitan dengan "keindahan dunia sekarang" .


"Gerun? takut ? Dulu seronok bermain muka dengan pahlawan rajin yang lain, sekarang tunduk melihat langgit, berfikir memejam mata, langgit jadi gelap, lena seketika inginkan ketenangan, bangun dari kelenaan melihat tiada di sekeliling, tak sama apa yang di rasa, yang tersentuh bukan hanya satu, tapi 100000."
Quotation di atas pula bermaksud, kegembiraan bertukar menjadi takut, sedangkan dulu gembira pabila wujudnya senjata tapi kini tunduk, pejam mata, berfikir panjang ..

yang tersentuh bukan hanya satu, tapi 100000" bermaksud bukan seorang sahaja yang merasai luka, tetapi tempias nya banyak seperti "00000 yang bermaksud pengikut" malahan orang yang baik juga terkena.

"Cuma ingin meluahkan, tidak ada yang hendak disampaikan" bermaksud aku ingin orang buat tak tahu apa yang sedang aku sampaikan, kerana ia nya "common sense"

Complicated bukan ? hahahaha ... Memang misteri ..

Pasti ada yang tertanya-tanya kenapa aku buat begini.. Aku jelaskan dalam bentuk perbualan ..

Mak: Ali, boleh tolong beli sabun kat kedai tak ?
Ali: taknak lah, tengah sibuk men game ni ....
Mak: Nanti mak upah 20posen
Ali: *berfikir dapat beli ice cream lalu pergi membeli sabun seperti yang disuruh ibunya

Tak terfikir ? ok, aku bagi yang ini pula

Pelajar: Sir, soalan yang macam mana masuk dalam exam nanti?
Pensyarah: Ada dalam slide di dalam kelas, dan sedikit dari penerangan bertulis di papan hitam
Pelajar: Eh, oooo *terfikir bahawa mesti pergi kelas ....

"lama sudah aku tidak bermain dengan nombor, dulu kala aku terbalikkan nombor untuk mendapatkan cara yang dipinta" pula bermaksud aku kiaskan sahaja bukumu, biar jadi ringkas, tidak aku bazir muka surat bukumu jadi tersimpan banyak..

No comments: